.

Saturday, September 14, 2013

Pencemaran

1.2.7 Kesan Rumah Hijau dan Pemanasan Global Kesan yang paling ketara dan sedang hangat deperkatakan oleh seluruh warga dunia pada masa kini adalah kesan pemanasan world-wide yang disebabkan oleh kesan rumah hijau13. Kenaikan suhu bumi dan penipisan lapisan ozon menjadi punca kepada pemanasan globular ini yang dapat dirasakan oleh seluruh penduduk bumi. Kenaikan suhu bumi disebabkan oleh pembebasan gas-gas karbon dioksida dan terkumpul di dalam udara. Gas karbon dioksida yang terlalu banyak menyebabkan haba di bumi terperangkap dan akhirnya suhu bumi meningkat dan persekitaranya menjadi panas. Penyusutan lapisan ozon juga adalah faktor utama kejadian pemanasan global ini14. Pemanasan global menyebabkan keadaan bumi menjadi panas, ekosistem terganggu, banjir berlaku secara kerap dan juga berlakunya kejadian alam yang tidak normal15. Kebakaran hutan yang berlaku juga sedikit sebanyak memberi kesan kepada suhu di bumi ini dan juga menjejaskan kualiti udara.     Selain itu juga terdapat kilang-kilang yang melepaskan asap dari serombong-serombongasap di kilang masing-masing tanpa memperdulikan masyarakat sekeliling. Lebihmemburukkan lagi asap kilang ini berwarna hitam dan mengeluarkan bau yang kurangmenyenangkan. Contohnya kilang kelapa sawit, kilang generateah, loji-loji pemprosesanpetroleum dan lain-lain lagi.
Ordercustompaper.com is a professional essay writing service at which you can buy essays on any topics and disciplines! All custom essays are written by professional writers!
  Pembakaran terbuka Ramai penduduk suka membakar sampah merata-rata dan secara terbuka. Sementaraada juga sebilangan penduduk yang tidak mengambil kira perasaan orang lain denganmembakar kawasan semak samun.   e) Pembinaan Pencemaran selalunya berlaku apabila terdapat pembin aan rumah-rumah baru olehsyarikat pemaju. Ka! dangkala selepas pembinaan atau dalam proses pengubahsuaianrumah, sisa-sisa pepejal akan di buang di tepi-tepi jalan tanpa kebenaran.Ini akan mencemarkan lagi kawasan tersebut dan kemungkinan menjadi kawasanpenternakan nyamuk. c) Suhu meningkatKenaikan suhu bumi dan penipisan lapisan ozon menjadi punca kepada pemanasanglobal yang dapat...If you want to get a full essay, order it on our website: OrderCustomPaper.com

If you want to get a full essay, visit our page: write my paper

No comments:

Post a Comment